Profesor Andrews w Warszawie streszczenie (Olga Tokarczuk)
Profesor Andrews w Warszawie streszczenie. Poznaj szczegóły wizyty naukowca w Polsce w czasach PRL i stanu wojennego.

Profesor Andrews w Warszawie streszczenie — opowiadanie Olgi Tokarczuk to, która historia koncentruje się na losach naukowca, który nagle zostaje porzucony przez swoją opiekunkę w obcym mieście, którym jest Warszawa, w przeddzień ogłoszenia stanu wojennego.
Zdezorientowany i zagubiony, profesor z Anglii stara się zrozumieć otaczający go świat w komunistycznej Warszawie. Z każdą chwilą staje się coraz bardziej zafascynowany, ale jednocześnie zaniepokojony dziwacznymi zachowaniami mieszkańców stolicy.
Jego próby zrozumienia nowego otoczenia napotykają na trudności, ponieważ wszystko, co obserwuje, wydaje się coraz bardziej niezrozumiałe i niepokojące.
NAUCZ SIĘ DO MATURY W 20 DNI – ODBIERZ FREE PRÓBKI NOTATEK Z POLAKA
Profesor Andrews w Warszawie — kilka słów o Oldze Tokarczuk
Olga Tokarczuk, urodzona w 1962 roku, to jedna z najbardziej cenionych postaci współczesnej literatury.
W 2018 roku została uhonorowana Nagrodą Nobla w dziedzinie literatury za swoje wybitne osiągnięcia literackie.
Tokarczuk jest autorką wielu książek, w tym zbiorów opowiadań takich jak Szafa, Gra na wielu bębenkach (w którym znajduje się opowiadanie Profesor Andrews w Warszawie) oraz Opowiadania bizarne.
Poza talentem literackim, Tokarczuk jest również znaną feministką, która głośno wspiera inicjatywy na rzecz ochrony środowiska, praw zwierząt oraz równouprawnienia.
Angażuje się także w działania na rzecz budowania silnego społeczeństwa obywatelskiego.
Profesor Andrews w Warszawie geneza i kontekst
Profesor Andrews w Warszawie to jedno z opowiadań autorstwa Olgi Tokarczuk, które po raz pierwszy zostało opublikowane w 2001 roku w zbiorze Gra na wielu bębenkach. Zbiór ten jest pełen różnorodnych tekstów, które łączą elementy realizmu, surrealizmu i filozoficznych refleksji.
Profesor Andrews w Warszawie wyróżnia się jednak na tle innych opowiadań, ponieważ jest silnie osadzone w rzeczywistości historycznej, co nadaje mu głęboki kontekst społeczno-polityczny.
Opowiadanie to można łatwo powiązać z wydarzeniami z historii Polski, a konkretnie z 12 grudnia 1981 roku, dniem poprzedzającym wprowadzenie stanu wojennego.
Choć w samym opowiadaniu nie padają bezpośrednio odniesienia do stanu wojennego, atmosfera zagrożenia i niepewności, która dominuje w tekście, jest wyraźnym nawiązaniem do tego krytycznego momentu w polskiej historii.
Warto dodać, że profesor Andrews, będąc obcokrajowcem, przybywa do Polski w dniu poprzedzającym wprowadzenie stanu wojennego, co daje wyjątkową perspektywę na wydarzenia, które mają nastąpić, oraz na obce spojrzenie na sytuację polityczną naszego kraju.
Realistyczny charakter tego opowiadania koncentruje się na doświadczeniu profesora, który nie rozumie do końca tego, co dzieje się wokół niego. Z jednej strony mamy do czynienia z realistycznym przedstawieniem Warszawy, pełnej codziennych, zwyczajnych sytuacji, z drugiej strony Tokarczuk wprowadza do tekstu elementy, które pokazują zagubienie bohatera w obcej rzeczywistości.
Profesor Andrews staje się symbolem obcego w świecie, w którym wszystko wydaje się być niejasne i nieznane.
Opowiadanie jest również pełne komentarzy profesora, który stara się zrozumieć otaczający go świat. Z jego punktu widzenia, wiele rzeczy wydaje się być absurdalnych, co jeszcze bardziej potęguje jego poczucie dezorientacji.
Opisy, które Tokarczuk stosuje w tekście, wciąż trzymają się realizmu, ale są pełne subtelnych aluzji do rzeczywistości społecznej i politycznej. Mimo że profesor Andrews nie jest świadomy w pełni nadchodzących zmian, jego przeżycia stanowią symboliczne odbicie atmosfery napięcia, które panowało w Polsce tuż przed wprowadzeniem stanu wojennego.
Opowiadanie może być także odczytywane jako refleksja na temat obcości, nie tylko w sensie geograficznym, ale także społecznym i politycznym. Tokarczuk bada, jak jednostka próbuje odnaleźć się w sytuacji, która jej nie dotyczy, ale w której nieuchronnie bierze udział.
Warszawa w opowiadaniu jest miejscem, które, mimo że zewnętrznie normalne, wewnętrznie pełne jest niepokoju i zbliżającej się zmiany.
NAUCZ SIĘ DO MATURY W 20 DNI – ODBIERZ FREE PRÓBKI NOTATEK Z POLAKA
Profesor Andrews w Warszawie streszczenie szczegółowe
Dla profesora Andrewsa z początku wszystko miało przebiegać zgodnie z planem. Miał spędzić tydzień w Warszawie, prowadzić wykłady, udzielać wywiadów i uczestniczyć w warsztatach.
Jako przedstawiciel jednej z najnowocześniejszych szkół psychologicznych, która stworzyła własne teorie i metody, profesor liczył na spokojny, profesjonalny wyjazd. Spakował więc ciepłe ubrania, przewidując zimowy klimat w Polsce, bo grudzień zapowiadał się chłodno.
Jego podróż miała być rutynową sprawą – spotkania z akademikami, zwiedzanie miasta i warsztaty. Jednak życie miało dla niego inne plany.
Po przylocie do Warszawy wszystko zaczęło się od normalnej rutyny – spotkanie z Goshą, która miała zająć się jego pobytem i niewielki problem z walizką, którą profesor przypadkowo zostawił na taśmie bagażowej. Gdy wrócił po nią, już jej tam nie było.
Po szybkim posiłku i krótkim odpoczynku w wynajętym mieszkaniu, profesor budzi się dopiero po południu, gdzie czeka go pierwszy sygnał, że coś jest nie tak. Z okna widzi czołg, a telefon, który miał go połączyć z Goszą, nie działa.
Po próbach skontaktowania się z nią i niepowodzeniu w znalezieniu drobnych do automatu, profesor odkrywa, że nie potrafi się poruszać po mieście. Bloki wydają się identyczne, a w obcym kraju brak znajomości języka nie ułatwia sytuacji.
Zdesperowany, profesor błąka się po mieście, nie mogąc odnaleźć wynajmowanego mieszkania, aż w końcu, po długim marszu, trafia do niego dzięki czołgowi stojącemu przed budynkiem.
Ma poczucie, że coś jest nie tak, ale liczy, że to tylko sen. Kolejne dni przynoszą jeszcze więcej absurdalnych sytuacji – telefon wciąż nie działa, a profesor decyduje się na zakup planu miasta i udanie się do ambasady. W międzyczasie, na ulicach Warszawy, natrafia na czołgi, a żadna z osób, z którymi próbuje rozmawiać, nie mówi po angielsku.
Kolejnym krokiem profesora jest odwiedzenie baru, gdzie nie rozumieją go lokalni mieszkańcy, więc porozumiewa się na migi. Dostał zupę i kluski, ale smakowało to fatalnie.
Kolejnego dnia profesor dokonuje zakupów, ale zamiast wódki kupuje ocet, a do jego zaskoczenia dokłada widok ryb, które sprzedawane są żywe. Zaczyna odczuwać prawdziwy chaos, ale wciąż nie rozumie, co się dzieje. Kiedy wraca do mieszkania, stwierdza, że czas ruszyć w kierunku ambasady.
Profesor spotyka Polaka, który zaprasza go do swojego domu. Mimo że nie rozumieją się językowo, mężczyzna częstuje profesora herbatą, whisky i kiełbasą. W trakcie rozmowy profesor stara się wyjaśnić swoje zagubienie, powtarzając słowo ambasada, jednak Polak odpowiada mu tylko jednym słowem: war – wojna.
W mieszkaniu Polaka znajduje się żywy karp w wannie, a profesor nie może uwierzyć w surrealistyczność sytuacji. Zostaje zaskoczony, ale czuje się bezpiecznie w towarzystwie swojego nowego znajomego.
Ostatecznie, profesor dociera do ambasady, gdzie prawdopodobnie otrzyma pomoc, a żegnając się z Polakiem, z trudem wypowiada: ziwo czi na miejscu? (żywą, czy na miejscu?) – żartobliwe nawiązanie do pytania osoby sprzedającej ryby.

Profesor Andrews w Warszawie znaczenie tytułu
Tytuł Profesor Andrews w Warszawie odwołuje się do dwóch kluczowych elementów opowiadania.
Pierwszym z nich jest główny bohater, czyli tytułowy profesor Andrews, który przyjeżdża do Warszawy z Anglii, aby prowadzić wykłady i spotkania zawodowe.
Profesor jest przedstawicielem zagranicznej szkoły psychologicznej i, na początku, jego pobyt w Polsce wydaje się być zwykłą, zawodową podróżą.
Jednakże tytuł ma także głębsze znaczenie, które dotyczy drugiego, równie istotnego bohatera – samej Warszawy.
Miasto nie jest tylko tłem dla wydarzeń, ale staje się aktywnym uczestnikiem opowieści, przedstawiając rzeczywistość Polski w czasie wprowadzenia stanu wojennego w 1981 roku.
Warszawa w tytule symbolizuje zmienność i nieprzewidywalność sytuacji, w jakiej znajduje się profesor. Choć miasto na początku wydaje się być tylko miejscem, w którym profesor ma załatwić swoje sprawy, szybko okazuje się, że dla niego jest to obcy świat pełen chaosu, absurdu i niepewności.
Tytuł w pełni oddaje ten kontrast: Profesor Andrews to postać z zewnątrz, a Warszawa to miejsce, w którym przychodzi mu zmierzyć się z zupełnie nową rzeczywistością.
Profesor Andrews w Warszawie czas i miejsce akcji
Akcja opowiadania Profesor Andrews w Warszawie rozgrywa się w Warszawie, stolicy Polski, w okresie 12-15 grudnia 1981 roku, czyli tuż przed wprowadzeniem stanu wojennego.
Profesor Andrews przyjeżdża do Warszawy w celach zawodowych, a wydarzenia zaczynają się 12 grudnia, kiedy ląduje na warszawskim lotnisku Chopina.
Miasto, w którym się znajduje, jest szare, zdominowane przez atmosferę niepokoju i zmiany polityczne. Profesor, będący obcokrajowcem, wkrótce zauważa, że życie w Warszawie nie przypomina tego, co sobie wyobrażał.
Wszystko wydaje się dziwne i nieprzewidywalne, a miejsce, które miało być tłem jego podróży służbowej, staje się pełnym niepokoju, absurdalnym labiryntem, w którym próbuje się odnaleźć. Czas akcji – kilka dni w grudniu 1981 roku – jest kluczowy dla zrozumienia kontekstu wydarzeń, gdyż wprowadzenie stanu wojennego miało ogromny wpływ na życie Polaków i wywoływało atmosferę chaosu, z której profesor staje się częścią.
NAUCZ SIĘ DO MATURY W 20 DNI – ODBIERZ FREE PRÓBKI NOTATEK Z POLAKA
Profesor Andrews w Warszawie plan wydarzeń
- Początek dnia profesora Andrewsa
- Profesor Andrews rozpoczyna dzień jak każdy inny, planując rutynowy wyjazd do Polski.
- Pakowanie się na wyjazd do Polski – ciepłe ubrania na zimową podróż.
- Zarysowanie postaci profesora jako przedstawiciela jednej z angielskich szkół psychologicznych.
- Przyjazd do Polski
- Profesor przylatuje do Polski, zostaje odebrany z lotniska przez piękną kobietę, Goshę.
- Zapomina zabrać walizki z materiałami do pracy, które zostają na taśmie.
- Po zjedzeniu kolacji, profesor udaje się do wynajętego mieszkania.
- Pierwszy dzień w Polsce – zakłócenie normalności
- Profesor budzi się późno, nie otrzymuje wiadomości o znalezieniu walizki.
- Pierwsze sygnały, że coś jest nie tak – widok czołgu przez okno, telefon zepsuty.
- Błądzenie po mieście – nie może odnaleźć swojego mieszkania, czuje się zagubiony.
- Problemy w poruszaniu się po mieście
- Profesor próbuje znaleźć sklep, ale trafia na mały, opuszczony sklep, w którym nie może rozmienić pieniędzy.
- Błądzi po Warszawie, zauważa czołgi i opancerzone pojazdy, ma trudności w komunikowaniu się z ludźmi.
- Próba komunikacji w barze
- Profesor trafia do baru, gdzie nie mówi się po angielsku. Próbuje się porozumieć gestami, ale jedzenie, które otrzymuje, mu nie smakuje.
- Wsiada na autobus na gapę, obawia się konsekwencji.
- Znów błądzi po Warszawie, natrafia na zamknięty sklep z różnorodnym towarem.
- Dalsze trudności z codziennymi czynnościami
- Profesor trafia na sklep, gdzie kupuje ocet zamiast wódki.
- Zaskoczony sytuacją, postanawia poszukać ambasady.
- Spotkanie z otyłym mężczyzną
- Wizyta u mężczyzny – herbata i opowieść profesora o swoich problemach.
- Profesor zauważa aparaturę do bimbru i żywego karpia w wannie, co wywołuje szok.
- Zakończenie – dotarcie do ambasady
- Profesor w końcu udaje się do ambasady.
- W momencie pożegnania z otyłym mężczyzną, pijany, wypowiada pytanie „żywą czy na miejscu?”.
- Profesor wraca do swojej rzeczywistości, zdając sobie sprawę, że przeżył coś, czego nie da się wyjaśnić tylko psychologicznie.
Profesor Andrews w Warszawie bohaterowie
Profesor Andrews — charakterystyka bohatera
Profesor Andrews, główny bohater opowiadania, to angielski psycholog, który przyjeżdża do Polski, by wygłosić wykłady i zaprezentować swoją szkołę psychologiczną.
Jego podróż miała być rutynową wizytą naukową, jednak wkrótce zderza się z rzeczywistością Polski Ludowej i szarą atmosferą panującą w Warszawie w okresie wprowadzenia stanu wojennego.
Profesor nie zna polskiego, nie jest dobrze zaznajomiony z historią Polski i czuje się zagubiony w obcym kraju. W trakcie swojego pobytu dziwi się wielu zjawiskom, jak np. karp pływający w wannie.
Zdarzenia, które napotyka, zmuszają go do próby zrozumienia nowej rzeczywistości, a jego samotność potęguje poczucie zagubienia.
Gosha
Gosha to postać drugoplanowa, przewodniczka profesora, młoda kobieta, która odbiera Andrewsa z lotniska i wprowadza go do wynajętego mieszkania.
Zajmuje się jego organizacją pobytu, przedstawiając plan jego wizyty w Warszawie.
Gosha, mająca narzeczonego, ma wrażenie, że wszystko jest w porządku, jednak po wprowadzeniu stanu wojennego, traci kontakt z profesorem.
Istnieje możliwość, że została internowana, co było powszechną praktyką w PRL-u wśród przeciwników politycznych.
Mężczyzna o zaczerwienionej twarzy
Życzliwy mężczyzna o zaczerwienionej twarzy to Polak, którego profesor napotyka przypadkowo, kiedy ten odgarnia śnieg.
Mężczyzna nie zna angielskiego, mówi tylko kilka słów, ale jest życzliwie nastawiony do profesora. Zaprasza go do swojego mieszkania, gdzie w łazience pływa karp.
Ten mężczyzna częstuje profesora alkoholem i kiełbasą, a następnie, kiedy zaczyna się robić niepokojąco, informuje go, że „wybuchła wojna”.
Odwozi profesora do ambasady, dając mu poczucie, że jego pobyt w Polsce właśnie przybiera zupełnie inny, nieoczekiwany obrót.
NAUCZ SIĘ DO MATURY W 20 DNI – ODBIERZ FREE PRÓBKI NOTATEK Z POLAKA
Profesor Andrews w Warszawie problematyka
Opowiadanie Profesor Andrews w Warszawie Olgi Tokarczuk podejmuje analizę doświadczeń profesora, który przyjeżdża do komunistycznej Polski w czasie wprowadzenia stanu wojennego.
Profesor, będąc obcokrajowcem, nie potrafi zrozumieć szarej, odpychającej rzeczywistości, która go otacza. Warszawa jawi mu się jako miasto ciasne, szare, ciemne, a brak radości wśród mieszkańców oraz atmosfera niepokoju sprawiają, że czuje się zagubiony.
Opowiadanie koncentruje się na dwóch głównych wątkach: ukazuje stan wojenny z perspektywy obcokrajowca, który nie potrafi odnaleźć się w tej nowej rzeczywistości, oraz przedstawia ciężkie i szare realia PRL-u, które są pełne absurdu i trudności.
Tokarczuk w swoich opowiadaniach często ukazuje, jak życie w Polsce Ludowej, szczególnie po wprowadzeniu stanu wojennego, było pełne niepokoju, smutku i chaosu.
Profesor, w wyniku braku zrozumienia tego, co dzieje się wokół niego, doświadcza psychicznego rozbicia i obcości, stając się świadkiem atmosfery grozy i niepewności.
Warszawa, jako miasto, staje się przestrzenią sprzeczności – z jednej strony pełną apatycznych, chłodnych ludzi, a z drugiej oferującą chwilowe przebłyski życzliwości, jak w przypadku Polaka, który pomaga profesorowi w tym chaosie. Jego postawa jest kontrastem dla obojętnej i bezosobowej rzeczywistości, w której dominują absurd i szarość.
Opowiadanie Olgi Tokarczuk doskonale ukazuje absurdalność rzeczywistości PRL-u oraz trudności życia w państwie komunistycznym. Profesor, który nie zna języka i nie rozumie sytuacji politycznej, staje się symboliczną ofiarą systemu, w którym jednostka jest zagubiona i zdezorientowana.
Historia profesora Andrews może również służyć jako ilustracja miasta Warszawy, które w obliczu historycznych zawirowań staje się miejscem pełnym sprzeczności – zarówno w wymiarze społecznym, jak i psychologicznym.

Obraz Warszawy i kontekst historyczny w opowiadaniu Profesor Andrews w Warszawie
Opowiadanie Olgi Tokarczuk Profesor Andrews w Warszawie jest osadzone w bardzo specyficznej rzeczywistości historycznej. Stan wojenny, który został wprowadzony 13 grudnia 1981 roku, stanowi kluczowe tło tego utworu.
Generał Wojciech Jaruzelski ogłosił stan wojenny w wyniku rosnącego napięcia politycznego i społecznego w Polsce. Wprowadzenie stanu wojennego miało na celu stłumienie opozycji, szczególnie ruchu Solidarność, który zdobył ogromną popularność w kraju.
W ramach stanu wojennego zawieszono działalność organizacji społecznych i związków zawodowych, a także internowano ponad 10 tysięcy osób, w tym wielu działaczy „Solidarności”.
W miastach, w tym w Warszawie, zaczęły pojawiać się czołgi i transportery opancerzone, co miało na celu utrzymanie porządku, ale także zastraszenie społeczeństwa. Dodatkowo wprowadzono szereg ograniczeń, które dotknęły codzienne życie obywateli.
Między innymi wprowadzono godzinę milicyjną, która ograniczała poruszanie się po ulicach w nocy, oraz zamknięto szkoły i uczelnie. Korespondencja była cenzurowana, a rozmowy telefoniczne podlegały kontroli, co powodowało poczucie stałej inwigilacji. W wyniku tych restrykcji, wydawanie gazet zostało wstrzymane, co znacząco wpłynęło na dostęp do informacji.
W kontekście tego historycznego tła, Warszawa w opowiadaniu Tokarczuk staje się miejscem szarym, ponurym i pełnym niepokoju. Miasto, które dla profesora jest obce i niezrozumiałe, staje się metaforą chaosu i absurdu życia w czasie stanu wojennego. Przez pryzmat bohatera z zewnątrz, czytelnik może poczuć ciężar tej rzeczywistości, pełnej szarości i braku nadziei, zdominowanej przez niepokój i niepewność.
Profesor Andrews w Warszawie jest tekstem, który mimo swojej pozornej prostoty, zawiera głębokie refleksje na temat człowieka, jego miejsca w świecie i sposobu, w jaki radzi sobie w obliczu nieznanych mu wyzwań.
W kontekście historycznym opowiadanie stanowi obraz Polski w jednym z najtrudniejszych okresów jej współczesnej historii, ukazany oczami obcokrajowca, który próbuje pojąć i zrozumieć to, co się dzieje.
NAUCZ SIĘ DO MATURY W 20 DNI – ODBIERZ FREE PRÓBKI NOTATEK Z POLAKA
FAQ (Profesor Andrews w Warszawie)
Jaki jest główny wątek utworu Profesor Andrews w Warszawie?
Głównym wątkiem utworu jest historia profesora, który przyjeżdża do Polski w czasie stanu wojennego i zmaga się z niezrozumiałą i absurdalną rzeczywistością PRL-u.
Jaki jest kontekst historyczny utworu?
Opowiadanie osadzone jest w czasie stanu wojennego w Polsce, który rozpoczął się 13 grudnia 1981 roku, wprowadzając czołgi na ulice, ograniczenia w życiu codziennym oraz internowanie działaczy opozycji.
Jak została przedstawiona Warszawa oczami cudzoziemca?
Warszawa w oczach profesora Andrews jest szara, ponura i pełna niepokoju, co odzwierciedla atmosferę chaosu i niepewności wynikającą z wprowadzenia stanu wojennego.
Jaką symbolikę i metaforykę zawiera utwór?
Utwór zawiera symbolikę szarości i absurdu, które ukazują życie w PRL-u, a także metaforę zagubienia profesora, który nie potrafi zrozumieć rzeczywistości wokół siebie.
Jakie jest uniwersalne przesłanie utworu?
Uniwersalne przesłanie utworu dotyczy samotności, obcości i niezrozumienia, które towarzyszą człowiekowi w obliczu trudnych, nieznanych sytuacji życiowych oraz brutalnych zmian społeczno-politycznych.
Matura język polski — darmowe próbki notatek i pełny pakiet
Z wielką przyjemnością zachęcam wszystkich zainteresowanych do pobrania zupełnie darmowych próbek notatek do matury z języka polskiego dostępnych na naszej stronie w zakładce Darmowe materiały.
Nasze opracowania są starannie przygotowane i stanowią doskonałe narzędzie do przygotowań przed egzaminem maturalnym.
Chcesz otrzymać darmowy dysk z ponad 30 plikami PDF do matury? – podbijaj śmiało w wiadomości prywatnej na INSTAGRAMIE
Dla tych, którzy są zdecydowani i chcą mieć pełen dostęp do naszych materiałów, serdecznie zapraszamy do odwiedzenia naszego sklepu.
Tam można nabyć pełne opracowania i kompleksowe notatki do matury z polskiego PDF, a cena za jedno opracowanie wynosi zaledwie około 60 groszy.
To wyjątkowo korzystna oferta, która umożliwia zdobycie cennych materiałów edukacyjnych za niewielką opłatą.