Problem upadku wartości — pytania jawne (Tango)

Problem upadku wartości. Omów zagadnienie na podstawie Tanga Sławomira Mrożka — opracowane pytanie jawne matura.

Problem upadku wartości. Omów zagadnienie na podstawie Tanga Sławomira Mrożka. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.

Z biegiem lat obserwujemy, jak trendy zmieniają się w różnych dziedzinach życia – w modzie, muzyce, technologii. Coś, co kiedyś było na szczycie popularności, z czasem traci na znaczeniu, ustępując miejsca nowym zjawiskom. 

Podobne procesy zachodzą w sferze wartości. Coś, co przez lata było fundamentem społecznych norm, z czasem może stracić na aktualności, a nawet ulec upadkowi. 

Upadek wartości jest zjawiskiem budzącym niepokój, ponieważ wiąże się z destrukcją czegoś, co budowano przez długi czas. 

W literaturze często przedstawiane są dramaty, w których problem upadku wartości jest głównym motywem, przykładem może być dzieło takie jak Tango Sławomira Mrożka, w którym odwrócony konflikt pokoleniowy staje się punktem wyjścia do refleksji nad upadkiem tradycyjnych wartości.

ODBIERZ DARMOWE PRÓBKI NOTATEK PDF DO MATURY Z JĘZYKA POLSKIEGO JUŻ TERAZ!

Problem upadku wartości – pełne pytanie jawne

Problem upadku wartości. Omów zagadnienie na podstawie Tanga Sławomira Mrożka. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.

Problem upadku wartości — skąd brać konteksty?

Matura ustna — przydatne linki

Zanim zaczniemy omawiać problem upadku wartości, chcę przekazać Ci kilka ważnych miejsc, do których warto zajrzeć przed maturą ustną z języka polskiego.

Problem upadku wartości. Omów zagadnienie na podstawie Tanga Sławomira Mrożka. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.

Problem upadku wartości — Tango (Sławomir Mrożek)

W dramacie Tango Sławomira Mrożka centralnym motywem jest nietypowy konflikt rodzinny, który odwraca tradycyjny porządek pokoleniowy. W tym dziele to nie młodsze pokolenie buntuje się przeciwko starszym, ale na odwrót – rodzice, Eleonora i Stomil, odrzucają tradycyjne wartości i żyją według własnych, luźnych zasad, podczas gdy ich syn, Artur, staje się orędownikiem porządku i powrotu do dawnych norm.

Eleonora, matka Artura, oraz jej mąż Stomil symbolizują pokolenie, które odrzuciło wszelkie konwenanse i żyje w sposób nieskrępowany żadnymi normami społecznymi. Eleonora prowadzi otwarty związek z kochankiem Edkiem, co wprowadza chaos i brak jakiegokolwiek ładu w życie rodzinne. 

Ich dom staje się miejscem pełnym absurdalnych sytuacji, gdzie tradycyjne role i zasady zostały całkowicie odrzucone. Stomil, ojciec Artura, to intelektualista zafascynowany eksperymentami artystycznymi, które stają się dla niego formą ucieczki od rzeczywistości. W ich domu panuje atmosfera beztroski i anarchii, która dla ich syna Artura staje się nie do zniesienia.

Artur, będący młodym człowiekiem, jest zdeterminowany, by przywrócić w swoim domu porządek i tradycyjne wartości. Widzi on w życiu swoich rodziców upadek moralności i brak szacunku dla ustalonych norm, co prowadzi go do pragnienia wprowadzenia surowego porządku. 

Jego działania stają się swoistą krucjatą mającą na celu naprawienie świata, który, według niego, popadł w chaos. Artur próbuje narzucić rodzinie swoje zasady, nawet aranżując tradycyjny ślub z Alą, co ma być symbolicznym aktem powrotu do normalności i stabilności. 

Jednak im bardziej stara się przywrócić porządek, tym bardziej zaczyna dostrzegać, że jego metody prowadzą do autorytaryzmu. Artur zaczyna zdawać sobie sprawę, że narzucając innym swoje normy, sam staje się tyranem, co prowadzi do błędnego koła.

Kulminacyjnym momentem dramatu jest pojawienie się Edka, prostaka i kochanka Eleonory, który staje się symbolem siły prymitywnej, gotowej do przejęcia władzy, gdy tylko wartości i normy zostają podważone. 

Edek, reprezentujący brutalność i anarchię, po zamordowaniu Artura, tańczy triumfalnie tytułowe tango z Eugeniuszem, przejmując władzę w domu. Ta scena symbolizuje ostateczny upadek wszelkich wartości i zasad, które Artur starał się przywrócić. Jest to dramatyczne ostrzeżenie przed tym, co może się stać, gdy społeczeństwo porzuca swoje fundamenty moralne i etyczne.

Przez pryzmat rodzinnego konfliktu autor ukazuje problem upadku wartości, kiedy tradycja zostaje odrzucona, a nowe zasady okazują się niewystarczająco silne, by zastąpić stare. To przestroga przed niekontrolowaną wolnością, która, pozbawiona fundamentów, prowadzi do chaosu i destrukcji.

ODBIERZ DARMOWE PRÓBKI NOTATEK PDF DO MATURY Z JĘZYKA POLSKIEGO JUŻ TERAZ!

Problem upadku wartości (Nie-boska Komedia)

Hrabia Henryk, znudzony rutyną życia rodzinnego i poszukujący sensu poza codziennością, ulega pokusie uosobionej przez Dziewicę – symboliczną postać poezji, sztuki i wyobraźni. Ta fascynacja prowadzi go do odrzucenia obowiązków męża i ojca, co skutkuje destrukcją jego życia rodzinnego. 

Żona Henryka, Maria, popada w szaleństwo z powodu jego zaniedbania, a ich syn, Orcio, cierpi z powodu duchowego i fizycznego osamotnienia, tracąc wzrok. W tym kontekście, Krasiński pokazuje, jak ucieczka od odpowiedzialności i moralnych zobowiązań może zniszczyć podstawowe więzi rodzinne, prowadząc do upadku jednostki i jej najbliższych.

Jednak upadek wartości w Nie-boskiej komedii nie ogranicza się jedynie do sfery osobistej i rodzinnej. Krasiński rozszerza ten motyw na społeczeństwo jako całość, ukazując brutalny konflikt pomiędzy arystokracją a rewolucjonistami, co stanowi alegorię walki między starym porządkiem a nowymi, rewolucyjnymi ideami. 

Arystokracja przedstawiona jest jako klasa społeczna, która utraciła swoje pierwotne wartości i popadła w dekadencję. Ich życie toczy się w luksusie i oderwaniu od rzeczywistości, co czyni ich słabymi i podatnymi na ataki ze strony klasy robotniczej, która staje się coraz bardziej agresywna i zdeterminowana, by zniszczyć stary porządek.

Obóz rewolucjonistów, prowadzony przez Pankracego, uosabia całkowity upadek moralności w społeczeństwie. Rewolucjoniści to ludzie pełni nienawiści, pragnący zemsty na arystokracji, którą postrzegają jako uosobienie zła. 

Ich obozowisko przypomina piekło – pełne jest nierządu, prostytucji, przemocy i bluźnierstwa. Rewolucjoniści tworzą nową, hedonistyczną religię, która opiera się na odrzuceniu tradycyjnych wartości moralnych i religijnych, a ich celem jest całkowite zniszczenie starego świata.

Problem upadku wartości (Nie-boska Komedia)

Problem upadku wartości — Balladyna

Początkowy moment, w którym zaczyna się jej moralny upadek, następuje, gdy Goplana, królowa jeziora, manipulując wydarzeniami, kieruje Kirkora do chaty Balladyny i jej siostry Aliny. Kirkor, szlachetny rycerz, poszukuje żony, a Goplana, pod wpływem uczuć do Grabca, decyduje się pomóc w aranżacji małżeństwa, które odciągnie Balladynę od jej ukochanego. 

Balladyna i Alina mają wziąć udział w konkursie na zebranie malin – ten, kto zbierze więcej, zostanie żoną Kirkora. Wydaje się, że to prosty konkurs, ale w Balladynie rodzi się chciwość i zazdrość, gdy zauważa, że jej siostra zbiera więcej malin. 

W akcie desperacji i brutalności, Balladyna zabija Alinę, aby pozbyć się rywalki i zdobyć upragnioną władzę. To morderstwo jest pierwszym krokiem w jej drodze ku moralnemu upadkowi, gdyż raz złamane zasady stają się początkiem lawiny kolejnych zbrodni.

Po zabójstwie Aliny, Balladyna z determinacją dąży do realizacji swoich celów, nie cofając się przed niczym. Jej pragnienie władzy staje się tak silne, że jest gotowa popełniać kolejne zbrodnie, aby utrzymać swoją pozycję. W wyniku swoich działań przyczynia się do śmierci wielu postaci, w tym Kirkora, który początkowo widział w niej przyszłą żonę i partnerkę. 

W trakcie zdobywania władzy Balladyna traci resztki moralności, odrzucając nie tylko wartości etyczne, ale także więzy rodzinne. Wstydzi się swojej matki, którą traktuje z pogardą i unika jak tylko może, co symbolizuje całkowite zerwanie z korzeniami i przeszłością.

Balladyna, owładnięta żądzą władzy, staje się coraz bardziej bezwzględna i pozbawiona skrupułów. Jej moralny upadek osiąga kulminację, gdy zabija swojego najbliższego sojusznika, Kostryna, który pomógł jej w walce o władzę. W ten sposób przestaje być tylko ofiarą własnych ambicji, a staje się tyranem, który nie potrafi już rozróżnić dobra od zła. Balladyna nie jest w stanie zrozumieć, że jej czyny prowadzą ją do nieuchronnej katastrofy. Władza, którą pragnęła zdobyć za wszelką cenę, staje się dla niej przekleństwem.

Ostatecznie jednak sprawiedliwość dosięga Balladynę w sposób niespodziewany. Gdy wydaje się, że osiągnęła wszystko, czego pragnęła – władzę królowej – jej zbrodnie wracają do niej w postaci klątwy. Podczas sądu, który sama organizuje, spada na nią potrójny wyrok śmierci. 

Ten moment jest symbolicznym aktem sprawiedliwości, w którym natura i los przywracają porządek. Balladyna pada martwa rażona piorunem. W ten sposób Słowacki pokazuje, że żaden akt przemocy i moralnego upadku nie pozostaje bez konsekwencji.

Słowacki kreuje postać, która zaczyna swoją drogę od niewinności, ale pod wpływem swoich pragnień staje się potworem. Balladyna, choć na początku zdaje się być tylko jedną z wielu prostych dziewcząt, staje się symbolem tego, jak tragicznie kończy się życie, gdy zbrodnia staje się fundamentem władzy. Problem upadku wartości jest tutaj widoczny już od momentu zabójstwa Aliny.

ODBIERZ DARMOWE PRÓBKI NOTATEK PDF DO MATURY Z JĘZYKA POLSKIEGO JUŻ TERAZ!

Problem upadku wartości — Quo vadis

Quo vadis Henryka Sienkiewicza to powieść, która wnikliwie przedstawia proces moralnej degradacji społeczeństwa starożytnego Rzymu, skoncentrowanego wokół osoby cesarza Nerona. 

Centralnym punktem upadku moralnego w Quo vadis jest dwór cesarza Nerona, który stanowi przerażający obraz zepsucia i dekadencji. Neron, jako władca, ucieleśnia wszelkie negatywne cechy, jakie mogą przytrafić się człowiekowi mającemu nieograniczoną władzę. Jest on nie tylko despotą, ale także osobą głęboko zdeprawowaną, kierującą się jedynie własnymi kaprysami i pragnieniami

Jego rządy to czas nieustannego terroru, w którym życie ludzkie ma niewielką wartość, a władca jest zdolny do najokrutniejszych zbrodni, by zaspokoić swoje potrzeby. Przykładem skrajnej degeneracji moralnej Nerona jest jego decyzja o podpalenie Rzymu – akt niesłychanej brutalności pokazuje, jak daleko może posunąć się człowiek, który utracił wszelkie moralne hamulce. Rzym płonie, a cesarz, zadowolony z widoku ognia, oskarża o tę zbrodnię niewinnych chrześcijan, co staje się początkiem ich brutalnych prześladowań.

Dwór Nerona to także miejsce pełne intryg, zdrad i moralnego rozkładu. Sienkiewicz przedstawia rzymską elitę jako grupę ludzi oddanych hedonistycznym uciechom, dla których życie to niekończący się ciąg wystawnych uczt, orgii i korupcji. 

Na dworze Nerona nie ma miejsca na wartości takie jak uczciwość, lojalność czy miłość – wszystko to zostało zniszczone przez wszechobecny cynizm i znieczulicę. Postacie takie jak Petroniusz, mimo swej inteligencji i poczucia estetyki, także są uwikłane w ten system, choć niektórzy z nich, jak Petroniusz, zdają sobie sprawę z jego pustki i absurdalności. Ich życie jest pozbawione głębszego sensu, skupione jedynie na chwilowych przyjemnościach, co prowadzi do stopniowego moralnego wyniszczenia.

Sienkiewicz przedstawia rosnącą siłę chrześcijaństwa, które staje się symbolem nadziei i odnowy moralnej. Chrześcijanie, mimo prześladowań, ukazują inną drogę życia, opartą na miłości, wierze i oddaniu Bogu. To właśnie w konfrontacji z chrześcijaństwem Sienkiewicz ukazuje możliwość odrodzenia moralnego, które staje się realnym wyzwaniem dla zepsutego Rzymu. 

Postać Winicjusza, początkowo oddanego rzymskiemu stylowi życia, przechodzi głęboką przemianę pod wpływem miłości do Ligii i nauk świętego Piotra. Z egoistycznego patrycjusza, który widzi w Ligi tylko obiekt pożądania, staje się człowiekiem zdolnym do prawdziwej miłości, wiernym wartościom chrześcijańskim. Przemiana Winicjusza symbolizuje możliwość odkupienia i powrotu do wartości, które mogą ocalić jednostkę przed moralnym upadkiem.

Powieść Quo vadis kończy się upadkiem Nerona i rzymskiego imperium, co Sienkiewicz ukazuje jako nieunikniony skutek moralnej degeneracji. Neron, który z czasem popada w coraz większe szaleństwo, traci kontrolę nad swoim życiem i władzą, co prowadzi do jego ostatecznego upadku. 

Rzym, symbol potęgi i cywilizacji, upada pod ciężarem własnej zgnilizny – Sienkiewicz jawsno wskazuje na problem upadku wartości w starożytnym cesarstwie.

Chrześcijaństwo, z jego przesłaniem miłości i przebaczenia, staje się nową nadzieją na odbudowę świata na zdrowych, moralnych podstawach.

Problem upadku wartości — Quo vadis

Problem upadku wartości — Makbet

Makbet Williama Szekspira to jedno z dzieł literackich, które ukazuje dramatyczny upadek moralny człowieka oraz destrukcyjną siłę ambicji. Główny bohater, Makbet, z początkowo lojalnego i szanowanego rycerza, stopniowo przekształca się w bezwzględnego tyrana, gotowego na wszystko, by utrzymać władzę. 

Na początku utworu Makbet jawi się jako bohater narodowy, wierny poddany króla Duncana, który odnosi wielkie sukcesy na polu bitwy. Jest szlachetny, odważny i lojalny wobec swojego władcy, co zyskuje mu szacunek i uznanie. 

Jednak już wkrótce jego losy zmieniają się za sprawą przepowiedni trzech wiedźm, które przepowiadają, że zostanie królem Szkocji. To właśnie ta przepowiednia staje się zalążkiem jego moralnego upadku, wzbudzając w nim niepohamowaną ambicję i chciwość. Makbet, początkowo sceptyczny wobec przepowiedni, zaczyna coraz bardziej jej ulegać, a jego pragnienie władzy staje się obsesją.

Kluczowym momentem w upadku Makbeta jest decyzja o zamordowaniu króla Duncana. Pod wpływem namów swojej żony, Lady Makbet, Makbet podejmuje tę straszną decyzję, mimo że w głębi duszy ma wątpliwości i obawy. 

Zabójstwo Duncana to pierwszy krok w jego moralnym upadku, który rozpoczyna spiralę zbrodni i przemocy. Makbet szybko zdaje sobie sprawę, że aby utrzymać władzę, musi eliminować każdego, kto mógłby mu zagrozić. Zabija swojego przyjaciela Banka, gdy dowiaduje się, że jego potomstwo również zostało przepowiedziane jako przyszli królowie. Makbet, który niegdyś był lojalnym przyjacielem i poddanym, staje się paranoicznym tyranem, dla którego życie innych nie ma już żadnej wartości.

Upadek Makbeta nie ogranicza się jednak tylko do niego samego. Jego żona, Lady Makbet, początkowo jest główną siłą napędową jego zbrodni, zachęcając go do działania i manipulując jego ambicjami. Jednak z czasem ona również zaczyna odczuwać ciężar zbrodni, które wspólnie popełnili. 

Jej początkowa determinacja i zimna kalkulacja ustępują miejsca poczuciu winy i szaleństwu. W jednej z najbardziej znanych scen dramatycznych, Lady Makbet, ogarnięta obłędnym poczuciem winy, próbuje zmyć wyimaginowane plamy krwi ze swoich rąk, powtarzając słowa: Zmyjcie te przeklęte plamy! Jej umysł nie jest w stanie poradzić sobie z ciężarem zbrodni, co prowadzi ją do samobójstwa. 

Makbet staje się coraz bardziej oderwany od świata, a jego paranoja rośnie, co prowadzi do utraty zaufania do wszystkich wokół niego. Wierzy, że jest nietykalny, dzięki kolejnym przepowiedniom wiedźm. Jednak w końcu te przepowiednie okazują się zwodnicze, a Makbet, pozbawiony wsparcia i lojalnych sojuszników.

Problem upadku wartości Makbeta ma swój finał, gdy ginie w pojedynku z Makdufem, człowiekiem, który szuka zemsty za śmierć swojej rodziny.

ODBIERZ DARMOWE PRÓBKI NOTATEK PDF DO MATURY Z JĘZYKA POLSKIEGO JUŻ TERAZ!

Problem upadku wartości — Romantyczność

Ballada Romantyczność Adama Mickiewicza, będąca jednym z kluczowych utworów polskiego romantyzmu, w wyjątkowy sposób ukazuje konflikt między dwoma różnymi systemami wartości – racjonalizmem oświeceniowym a nowymi, rodzącymi się wartościami romantycznymi

Utwór ten stanowi literacką manifestację przemian, jakie zachodziły w XIX-wiecznej Europie, gdzie dawne przekonania oparte na rozumie i nauce zaczynały ustępować miejsca emocjom, duchowości i indywidualnemu doświadczeniu człowieka.

Główna bohaterka ballady, Karusia, jest młodą dziewczyną, która, pogrążona w żałobie po śmierci ukochanego, doświadcza wizji, w której widzi swojego zmarłego narzeczonego. Karusia rozmawia z nim, wierząc, że jest on obecny wśród żywych. Ta jej głęboka wiara w nadprzyrodzone doświadczenie staje się centralnym punktem ballady. 

Wokół niej gromadzi się wiejska społeczność, która z empatią i zrozumieniem przyjmuje jej wizje, kierując się intuicją, uczuciami i wiarą w rzeczywistość, której nie da się zmierzyć czy udowodnić w sposób naukowy. Dla ludu, który obserwuje Karusię, jej doświadczenie jest realne, ponieważ odpowiada ich wewnętrznemu przekonaniu o istnieniu świata duchowego, który współistnieje z rzeczywistością materialną.

Kontrastem do tej ludowej wiary jest postać starca, który reprezentuje wartości oświeceniowe. Starzec, wyposażony w szkiełko i oko, odrzuca przeżycia Karusi jako brednie, wynikające z jej oszołomienia i smutku. Jego światopogląd jest oparty na racjonalizmie, nauce i empirii – uważa, że wszystko, co istnieje, można wyjaśnić za pomocą rozumu i logiki. 

Starzec nie ma zrozumienia ani współczucia dla Karusi, ponieważ jej doświadczenie nie mieści się w granicach jego rozumienia rzeczywistości. Dla niego to, czego nie da się zmierzyć ani zobaczyć, po prostu nie istnieje.

Tym samym, Romantyczność staje się areną starcia dwóch filozofii: oświeceniowej, która kładła nacisk na naukowe podejście do rzeczywistości, oraz romantycznej, która przedkładała uczucia, intuicję i duchowe doświadczenia ponad rozum. 

W utworze Mickiewicz wyraźnie opowiada się po stronie romantyzmu, krytykując ograniczenia oświeceniowego racjonalizmu. Podmiot liryczny, który w balladzie zwraca się bezpośrednio do czytelnika, nie ukrywa swojej dezaprobaty wobec postawy starca. 

Wzywa do kierowania się sercem, a nie tylko rozumem: Miej serce i patrzaj w serce! – to słowa, które stają się kluczowym przesłaniem ballady, a zarazem całego romantyzmu.

Mickiewicz w Romantyczności ukazuje, że wartości oświeceniowe, choć ważne, nie są wystarczające, by w pełni zrozumieć i doświadczyć ludzkiego życia. Ballada staje się manifestem nowego światopoglądu, który obejmuje całą złożoność ludzkiej natury – emocje, duchowość, miłość i wiarę. 

To wszystko, czego nie można zmierzyć ani zobaczyć, zyskuje w romantyzmie ogromną wartość, wykraczającą poza racjonalne podejście do rzeczywistości. Romantyczność staje się symbolicznym początkiem upadku wartości oświeceniowych, otwierając drogę do nowego spojrzenia na świat, w którym serce i duchowe przeżycia stają się równie ważne, jeśli nie ważniejsze, niż rozum i nauka.

Autor podkreśla, że w życiu nie wszystko można wyjaśnić rozumem i że najważniejsze aspekty naszego istnienia często wymykają się racjonalnej analizie.

Problem upadku wartości — wnioski

Problem upadku wartości jest tematem, który przewija się przez wiele dzieł literackich, ukazując różnorodne aspekty moralnej degradacji i jej konsekwencji. W każdym z omawianych utworów literackich autorzy przedstawiają, jak zanik tradycyjnych norm i zasad prowadzi do chaosu, destrukcji oraz nieuchronnej katastrofy.

W Tangu Sławomira Mrożka mamy do czynienia z odwróconym konfliktem pokoleniowym, w którym rodzice – Eleonora i Stomil – odrzucają tradycyjne wartości, żyjąc w anarchii i chaosie. Ich syn, Artur, stara się przywrócić porządek, jednak jego próby kończą się tragicznie, gdy władzę w domu przejmuje prymitywny Edek, symbolizujący anarchię i brutalność, które triumfują, gdy zasady moralne zostają zniszczone.

Nie-boska komedia Zygmunta Krasińskiego przedstawia upadek wartości zarówno na poziomie rodzinnym, jak i społecznym. Hrabia Henryk, znudzony życiem rodzinnym, porzuca swoją żonę i dziecko, co prowadzi do ich tragedii. Równocześnie w tle rozgrywa się brutalna rewolucja, gdzie klasa robotnicza, pozbawiona moralnych hamulców, dąży do zniszczenia arystokracji. 

Balladyna Juliusza Słowackiego to dramat, w którym tytułowa bohaterka, opętana żądzą władzy, stopniowo zatraca wszelkie wartości moralne. Zabija swoją siostrę, odrzuca rodzinę i dopuszcza się kolejnych zbrodni, by zdobyć i utrzymać władzę. Jej moralny upadek kończy się tragicznie, gdy sprawiedliwość dosięga ją w sposób nieuchronny, pokazując, że zbrodnia nie może pozostać bezkarna.

W Quo vadis Henryka Sienkiewicza obserwujemy skrajny upadek moralny na dworze cesarza Nerona. Rzymska elita, oddana hedonizmowi i korupcji, zatraca wszelkie zasady moralne. Jednak w tym zepsutym świecie pojawia się nadzieja w postaci chrześcijaństwa, które przynosi odnowę moralną. Przemiana Marka Winicjusza pod wpływem miłości i wiary pokazuje, że wartości duchowe mogą ocalić człowieka przed upadkiem.

Makbet Williama Szekspira ukazuje, jak niepohamowana ambicja i pragnienie władzy prowadzą do moralnej degradacji. Makbet, ze szlachetnego wojownika, staje się tyranem, który dla utrzymania władzy dopuszcza się kolejnych zbrodni. Jego moralny upadek prowadzi do totalnej destrukcji, zarówno jego samego, jak i jego żony, Lady Makbet, która także nie wytrzymuje ciężaru zbrodni.

W balladzie Romantyczność Adama Mickiewicza dochodzi do symbolicznego starcia między wartościami oświeceniowymi, opartymi na racjonalizmie, a nowymi wartościami romantycznymi, które stawiają na emocje, duchowość i indywidualne doświadczenia. Mickiewicz, opowiadając się za romantyzmem, krytykuje ograniczenia racjonalizmu i podkreśla, że najważniejsze aspekty ludzkiego życia nie mogą być wyjaśnione tylko przez rozum.

Każde z tych dzieł literackich ukazuje, że upadek wartości nieuchronnie prowadzi do chaosu, tragedii i destrukcji. 

Autorzy przestrzegają, że odrzucenie moralnych zasad i tradycji, choć może wydawać się atrakcyjne, prowadzi do zguby.

ODBIERZ DARMOWE PRÓBKI NOTATEK PDF DO MATURY Z JĘZYKA POLSKIEGO JUŻ TERAZ!

Matura język polski — darmowe próbki notatek i pełny pakiet

Z wielką przyjemnością zachęcam wszystkich zainteresowanych do pobrania zupełnie darmowych próbek notatek do matury z języka polskiego dostępnych na naszej stronie w zakładce Darmowe materiały.

Nasze opracowania są starannie przygotowane i stanowią doskonałe narzędzie do przygotowań przed egzaminem maturalnym.

Chcesz otrzymać darmowy dysk z ponad 30 plikami PDF do matury? – podbijaj śmiało w wiadomości prywatnej na INSTAGRAMIE.

Dla tych, którzy są zdecydowani i chcą mieć pełen dostęp do naszych materiałów, serdecznie zapraszamy do odwiedzenia naszego sklepu.

Tam można nabyć pełne opracowania i kompleksowe notatki do matury z polskiego PDF, a cena za jedno opracowanie wynosi zaledwie około 60 groszy.

To wyjątkowo korzystna oferta, która umożliwia zdobycie cennych materiałów edukacyjnych za niewielką opłatą.

Piszesz maturę w maju?

Stworzyłem notatki do matury z polskiego, dzięki którym nauczysz się na spokojnie do egzaminu i codziennych kartkówek. Wszystko, co musisz umieć na maturę z polskiego w PDF + rozpisany plan nauki na 20 dni!

Artykuł zawiera: Problem upadku wartości. Omów zagadnienie na podstawie Tanga Sławomira Mrożka – opracowane pytanie jawne na maturę ustną.