Katedra streszczenie i opracowanie (Jacek Dukaj)

Katedra — streszczenie i opracowanie opowiadania Jacka Dukaja z 2000 roku. Sprawdź, co przeżył ksiądz Pierre Lavone na planetoidzie Róg.

Katedra streszczenie (Jacek Dukaj) matura lektury

Katedra streszczenie — wiem, że wielu uczniów nie cierpi tej lektury, uważa ją za zbyt skomplikowaną i dość specyficzną. Dziś w tym artykule przedstawię Ci szczegółowe opracowanie lektury Katedra autorstwa Jacka Dukaja, w której głównym bohaterem jest ksiądz Pierre Lavone

Akcja rozgrywa się na planetoidzie Róg, gdzie zjawiska nadprzyrodzone oraz tajemnicza katedra wzniesiona z żywokrystu przyciągają pielgrzymów i naukowców. Przeanalizujemy także kluczowe wydarzenia oraz ich wpływ na postać księdza Lavone.

Jacek Dukaj — kilka słów o autorze (biografia)

Jacek Dukaj (urodzony w 1974 roku) to polski pisarz specjalizujący się w literaturze fantastycznej oraz publicysta. Tworzy głównie dzieła z gatunku science fiction, choć w jego dorobku znajdują się również utwory zaliczane do fantasy

Jest jednym z najczęściej nagradzanych twórców literatury fantastycznej w Polsce. Ogromny sukces odniosła jego powieść Lód, która została nominowana do Nagrody Literackiej Nike.

Na podstawie opowiadania Dukaja Katedra, Tomasz Bagiński stworzył animowany film krótkometrażowy, który w 2003 roku zdobył nominację do Oscara.

Reżyser zapowiedział również ekranizację innego opowiadania autora, zatytułowanego Ruch generała (również opowiadanie Dukaja), jednak projekt ten ostatecznie nie został zrealizowany.

Tomasz Bagiński Katedra animacja
Zrzut ekranu z animacji Tomasza Bagińskiego „Katedra”

Katedra geneza (opowiadanie Jacka Dukaja)

Jacek Dukaj opublikował opowiadanie Katedra w 2000 roku jako część zbioru W kraju niewiernych.

W utworze wyraźnie widać inspirację twórczością Antoniego Gaudi, katalońskiego architekta, który w 1883 roku rozpoczął pracę nad monumentalną bazyliką Sagrada Familia

Budowa tej świątyni nigdy nie została ukończona – fakt ten jest kluczowy dla interpretacji dzieła Dukaja. Gaudí zmarł w 1926 roku, a jego ciało złożono w podziemiach kościoła, co nadało budowli wymiar sacrum i ściśle związało ją z jego osobą.

Podobnie jak Gaudí, Dukaj kreuje postać Izmira Predú, duchowego przywódcy i bohatera opowiadania, który swoją ofiarą nadaje sens i mistyczny charakter całemu otoczeniu. 

Budowla Gaudíego wyróżniała się swoją nierównomiernością, niezwykłymi, nieregularnymi kształtami oraz intensywnie kolorowymi witrażami, które wprowadzały grę światła i cienia. Te cechy znalazły swoje odbicie w narracyjnej strukturze Katedry.

Opowiadanie Dukaja, podobnie jak Sagrada Familia, nie ma jasno określonych granic – fabuła wciąż się rozwija i rozrasta, wciągając czytelnika w swój tajemniczy, wielowymiarowy świat.

Symboliczne nawiązanie do niedokończonego dzieła Gaudíego podkreśla nieustanny proces tworzenia i przemiany, który jest wspólnym motywem zarówno architektury, jak i literatury.

Katedra — gatunek utworu, czas i miejsce akcji

Katedra — gatunek i budowa utworu

Katedra Jacka Dukaja to opowiadanie zaliczane do gatunku science fiction. Autor wykorzystuje w nim elementy futurystyczne, takie jak podróże kosmiczne, obce cywilizacje oraz technologię, która jest na etapie rozwoju wykraczającym poza współczesną rzeczywistość. 

Katedra ma jednowątkową fabułę, która skupia się na wydarzeniach związanych z księdzem Pierre’em Lavone, który zostaje wysłany przez Kościół na planetoidę Róg, by zbadać tajemnicze cudowne uzdrowienia i inne niezwykłe zdarzenia związane z Katedrą. 

W opowiadaniu pojawiają się także postacie drugoplanowe, takie jak Gazma, który został uzdrowiony ze schizofrenii, czy Stefan Ugerzo, który zbudował Katedrę z żywokrystu. Jednak to postać Pierre’a Lavone, kapłana, jest centralnym punktem fabuły.

Świat wykreowany przez Dukaja jest pełen nieoczywistych rozwiązań technologicznych, jak nanozarodniki, żywokryst, czy Czarna Wata, które wspólnie tworzą fantastyczne tło dla głównych wydarzeń. 

Dokładny czas akcji opowiadania nie jest jednoznacznie wskazany, jednak z wielu elementów tekstu można wywnioskować, że dzieje się to w przyszłości, daleko od czasów współczesnych. 

Świat przedstawiony w opowiadaniu cechuje się zaawansowaną technologią, w tym kosmicznymi podróżami, istnieniem nowych planet i planetoid, oraz możliwościami, które nie są dostępne w obecnym czasie.

Choć nie mamy dokładnej daty wydarzeń, można przyjąć, że akcja toczy się w przyszłości, gdzie podróże kosmiczne stały się codziennością (rzesze pielgrzymów podróżowały do grobu Izmira).

Akcja opowiadania toczy się głównie na planetoidzie Róg, która znajduje się w roju asteroid Izmiraidów. Jest to miejsce niezwykłe i fantastyczne, wykreowane przez autora. 

Planetoida jest nie tylko tłem dla wydarzeń, ale również pełni ważną rolę w fabule — to tutaj znajduje się Katedra zbudowana z żywokrystu, tajemnicza budowla o właściwościach rośliny, która przyciąga pielgrzymów i wywołuje niezwykłe wydarzenia. 

Katedra streszczenie, planetoida Róg

Katedra plan wydarzeń

  1. Wysłanie księdza Pierre’a Lavone — Kościół wysyła księdza Pierre’a Lavone na planetoidę Róg, gdzie pochowano Izmira Predú, by zbadał tajemnicze wydarzenia związane z miejscem jego spoczynku i sprawdził, czy rzeczywiście miały tam miejsce cuda.
  2. Historia Izmira Predú — ksiądz poznaje historię Izmira, który był dowódcą statku Sagittarius. W wyniku awaryjnego lądowania na planetoidzie, Izmir poświęcił swoje życie, aby reszta załogi mogła przeżyć, odłączając się od statku i dając innym więcej tlenu.
  3. Wzniesienie Katedry z żywokrystu — ksiądz odkrywa na planetoidzie Katedrę, zbudowaną przez Stefana Ugerzo z żywokrystu, który rozrasta się i ma właściwości łączące żywą roślinę z budowlą. Katedra stała się miejscem pielgrzymek, które przyciągają ludzi szukających uzdrowienia.
  4. Zidentyfikowanie Czarnej Waty — na planetoidzie znaleziono Czarną Watę, co sugeruje możliwość istnienia obcej cywilizacji. Ksiądz stara się dowiedzieć, czy to może mieć związek z tajemniczymi wydarzeniami na planecie. Prowadzi badania i dokumentuje zdarzenia.
  5. Spotkanie z Gazmą — Pierre spotyka Gazmę, który trzy lata temu został uzdrowiony ze schizofrenii w tym samym miejscu. Gazma odkrywa, że choroba powraca, gdy oddala się od grobu Izmira, co wzmaga tajemniczość miejsca.
  6. Zbliżający się koniec planetoidy — Rój planetoid zaczyna oddalać się od Ziemi, a Kościół przygotowuje się do ewakuacji. Decyzja o interwencji w sprawie asteroidy wciąż nie zapadła.
  7. Zarażenie się Pierre’a — Ksiądz Pierre zaczyna odczuwać pierwsze oznaki choroby, podobne do tych, które dotknęły Gazmę. Przypuszcza, że mógł się zarazić żywokrystem podczas kontaktu z Katedrą.
  8. Decyzja o pozostaniu na planetoidzie — Pierre decyduje się pozostać na planetoidzie i kontynuować badania, odkrywając, że żywokryst, z którego zbudowana jest Katedra, stale się rozwija i zaraża innych.
  9. Zniknięcie Gazmy — Pierre odkrywa, że Gazma zniknął, a jego przypuszczenia o tym, że zamienił się w część Katedry, zostają potwierdzone. Pierre zdaje sobie sprawę, że i on czeka podobny los.
  10. Ostateczna akceptacja losu — Ksiądz Pierre ostatecznie akceptuje swój los i postanawia zostać częścią Katedry. Zrozumiał, że jego przeznaczenie jest związane z żywokrystem, który go również pochłonie.

Katedra streszczenie szczegółowe

Ksiądz Pierre Lavone, wysłany przez władze Kościoła, wyrusza w kosmos z misją na planetoidę Róg, gdzie pochowano Izmira Predú, uznanego pośmiertnie za świętego. Zadaniem księdza Lavone jest dokładne zbadanie sytuacji i przygotowanie raportu o cudach rzekomo mających tam miejsce. Kościół rozważa utrzymanie asteroidy w pobliżu Ziemi, aby mogła stać się miejscem pielgrzymek.

Kim był Izmir? Predú był dowódcą statku kosmicznego Sagittarius, który awaryjnie wylądował na planetoidzie Róg.

Załoga statku zmagała się z brakiem tlenu, a Izmir, widząc zagrożenie, postanowił poświęcić własne życie, by ocalić swoich towarzyszy. Odłączył się od załogi i zginął, zostawiając więcej tlenu dla innych. Ocaleni pochowali go w skale planetoidy i po jakimś czasie zostali uratowani.

Pierre, przylatując na Róg statkiem Rozmaryn, odkrywa monumentalną Katedrę, zbudowaną z tajemniczego materiału nazwanego żywokrystem. To coś pomiędzy budynkiem a żywą istotą, ciągle rozwijające się i zmieniające. 

Budowlę stworzył (zafundował nanozarodnik, z którego narodziła się katedra) biznesmen Stefan Ugerzo, aby uczcić cudowne uzdrowienie swojego bratanka Kottera Ugerzo, które miało miejsce na tej planetoidzie. Wnętrze Katedry jest skomplikowane, tajemnicze – znajduje się tam tylko ołtarz i grób Izmira.

Na planetoidzie Pierre spotyka również człowieka o imieniu Gazma, który trzy lata wcześniej został cudownie uzdrowiony z ciężkiej schizofrenii.

Gazma odkrywa jednak, że jego choroba powraca, jeśli próbuje oddalić się od grobu Izmira. Podobnie jak inni pielgrzymi, wierzy w niezwykłą moc tego miejsca.

Ksiądz dowiaduje się także o tajemniczym zjawisku nazwanym Czarną Watą. Badania prowadzone w tej sprawie sugerują, że planetoida i Katedra kryją wiele sekretów, które mogą wykraczać poza ludzkie zrozumienie.

W tym czasie Kościół staje przed trudną decyzją – czy podjąć działania, aby utrzymać planetoidę w zasięgu Ziemi, czy pozwolić jej odejść wraz z rojem asteroid, który zaczyna się oddalać. Przygotowania do ewakuacji są w toku, ale Pierre zostaje, aby kontynuować badania.

W trakcie swojego pobytu Pierre zaczyna odczuwać dziwne objawy, podobne do tych, które miał Gazma.

Podejrzewa, że podczas drobnego wypadku na planetoidzie został zainfekowany przez żywokryst – substancję, z której zbudowana jest Katedra. Żywokryst zdaje się „zarażać” ludzi, włączając ich w strukturę budowli.

Gdy Gazma znika, Pierre uświadamia sobie, że mężczyzna prawdopodobnie stał się częścią Katedry – został pochłonięty przez żywokryst.

Ksiądz rozumie, że czeka go podobny los, ale postanawia zostać na planetoidzie, by zbadać tajemnice żywokrystu i samej Katedry.

Katedra streszczenie szczegółowe (Jacek Dukaj)

Katedra bohaterowie (Pierre Lavone i inni)

W opowiadaniu Katedra Jacek Dukaj stworzył zróżnicowaną galerię postaci, które odgrywają kluczową rolę w rozwinięciu fabuły. Co ciekawe, jednym z bohaterów jest sama Katedra, która ma właściwości żywe, a jej wpływ na innych bohaterów nie może zostać zignorowany. 

Katedra jest czymś pomiędzy rośliną a budowlą — rozrasta się, pochłania innych, a jej działanie wpływa na ludzi, którzy się z nią zetkną. To wyjątkowe, tajemnicze i budzące lęk miejsce stanowi centrum, wokół którego krążą wydarzenia opowiadania.

Ksiądz Pierre Lavone

Pierre Lavone jest głównym bohaterem opowiadania, który zostaje wysłany na planetoidę Róg przez Kościół, by zbadać tajemnicze cuda związane z Izmirem Predu

Jego misja polega na sprawdzeniu, czy uzdrowienia dokonywane w okolicach grobu Izmira rzeczywiście mają boskie źródło, czy może wynikają z innych przyczyn. 

Lavone to postać racjonalna, duchowny, który początkowo nie wierzy w nadprzyrodzone zjawiska, jednak z biegiem czasu zaczyna odkrywać, że na planetoidzie dzieją się rzeczy, które wymykają się jego wcześniejszym przekonaniom. 

Ksiądz jest jednym z centralnych bohaterów, który prowadzi śledztwo w tej tajemniczej sprawie, balansując pomiędzy nauką a religią.

Katedra streszczenie i bohaterowie (Ksiądz Pierre Lavone)

Izmir Predu

Izmir Predu to kosmonauta, który był kapitanem statku kosmicznego Sagittarius. Kiedy jego załoga musiała awaryjnie lądować na planetoidzie Róg, Predu postanowił poświęcić swoje życie, by reszta załogi mogła przeżyć. 

Wiedział, że zabraknie tlenu dla wszystkich, dlatego oddał swoje życie, by umożliwić przeżycie innym. 

Jego ciało zostało pochowane w zimnej, czarnej ziemi planetoidy, a na tym miejscu wyrosła tajemnicza Katedra, która stała się centrum cudów. Choć Predu już nie żyje, to jego poświęcenie oraz miejsce pochówku wciąż wpływają na wydarzenia na planetoidzie.

Gazma

Gazma to postać, która pełni istotną rolę w opowiadaniu. Gazma to uzdrowiony schizofrenik, którego choroba została wyleczona przez cudowną moc grobu Izmira w Katedrze. 

Jednak jego uzdrowienie nie jest do końca pozytywne — Gazma staje się w pewnym sensie uzależniony od tego miejsca. 

Gdy tylko próbuje oddalić się od grobu Izmira, jego objawy choroby natychmiast wracają. Gazma to postać tragiczna, która zmaga się z tym, że została pochłonięta przez Katedrę i nie może jej opuścić bez konsekwencji.

Wasojfemgus

Doktor Wasojemgus to postać, która wprowadza Księdza Pierre’a Lavone’a w tajniki planetoidy Róg. Jest to osoba, która posiada wiedzę na temat Katedry oraz jej dziwnych właściwości. 

Doktor pełni rolę przewodnika i pomaga księdzu w odkrywaniu naukowych wyjaśnień dotyczących wydarzeń na planetoidzie. Jego rola polega na połączeniu aspektu naukowego z religijnym, co stawia przed Księdzem Lavone trudne wyzwanie związane z rozumieniem tego, co się dzieje w tym niezwykłym miejscu.

Stefan Ugerzo

Stefan Ugerzo to bogaty biznesmen, który sfinansował budowę Katedry na planetoidzie Róg. Jako wyraz wdzięczności za cudowne uzdrowienie swojego bratanka Kottera, Ugerzo zdecydował się zainwestować w budowę tej niezwykłej konstrukcji, używając do tego nanozarodników

Katedra, która wyrosła z tych zarodników, stała się miejscem nie tylko religijnym, ale także centralnym punktem dla cudów, które miały miejsce na planetoidzie. Jego postać reprezentuje element technologii i nauki w kontekście religijnego tła opowiadania.

Magdalena Kleinert

Magdalena Kleinert to postać, która wprowadza elementy naukowe do opowiadania. Jej postać wprowadza kontrast pomiędzy nauką a religią, wzbogacając narrację o różne światopoglądy. 

Kleinert stanowi tło dla głównych wątków opowieści, pokazując, jak różne podejścia do świata i jego tajemnic wpływają na rozumienie rzeczywistości, w której żyją bohaterowie.

Katedra — interpretacja i opracowanie

Co oznacza tytuł? Tytuł Katedra odnosi się do grobu Izmira Predu, ale sama katedra to coś o wiele więcej. To tajemnicze i mroczne miejsce, które przyciąga ludzi, ale także pochłania ich w swoją otchłań. Na planetoidzie Róg wokół katedry dzieją się cuda – uzdrowienia, mistyczne doświadczenia, a sama katedra staje się miejscem kultu. 

Choć początkowo wydaje się symbolem nadziei, z czasem ujawnia swoją mroczną stronę – uzależnia, zaraża, a ci, którzy się z nią zetkną, nie potrafią się uwolnić (jak Gazma). Katedra nie tylko leczy, ale także pochłania, wciągając ludzi w swój dziwny, rosnący organizm. To nie tylko budowla, ale coś, co żyje, rozwija się i wpływa na innych.

Opowiadanie Katedra to wyjątkowe dzieło, które łączy science fiction z fantasy, powstałe w 2000 roku. Jacek Dukaj, autor tego utworu, tworzy świat, w którym nauka i metafizyka idą ze sobą w parze. 

Opowiadanie jest osadzone w przyszłości, a zatem w świecie, w którym technologiczne osiągnięcia, jak nanozarodniki, pozwalają tworzyć żywe budowle, jak właśnie ta tytułowa katedra. 

Warto zauważyć, że Dukaj nawiązuje także do Sagrada Familia – niezwykłej katedry w Barcelonie, zaprojektowanej przez słynnego architekta Antoniego Gaudiego.

Katedra w opowiadaniu nie jest jednak tylko zbiorem kamieni i witraży – jest czymś, co się zmienia, rozwija i rośnie. Jak Sagrada Familia, która do dziś nie jest ukończona, tak i Katedra na planetoidzie Róg ma swój charakterystyczny, ciągle zmieniający się kształt, jakby była rzeźbą w ruchu.

Katedra streszczenie (Sagrada Familia)

W opowiadaniu na pierwszym planie są nauka i metafizyka, które przeplatają się ze sobą w sposób płynny. Katedra nie jest tylko budowlą, choć posiada pewne architektoniczne cechy.

Nie jest również dziełem sztuki, mimo że wywołuje podziw i zachwyt. Jest to miejsce, które ma moc przyciągania i oddziaływania na ludzi, zarówno na poziomie fizycznym, jak i duchowym

Bohaterowie, tacy jak ksiądz Pierre Lavone, badają to miejsce, próbując zrozumieć jego tajemnicze działanie. Oprócz naukowego podejścia, poszukują również duchowego sensu tego, co się dzieje w pobliżu katedry. 

Działania na planetoidzie są pełne metafizycznych pytań, które kwestionują granice pomiędzy nauką a religią, między tym, co można zbadać, a tym, co pozostaje poza zasięgiem rozumu.

Język w Katedrze jest bogaty i pełen terminów religijnych i filozoficznych. Autor stworzył własne neologizmy, aby jak najpełniej oddać niezwykłość tej rzeczywistości. 

Narracja, prowadzona z perspektywy księdza Lavone’a, zaczyna się apostrofą do Boga, co nadaje tekstowi duchowego i refleksyjnego charakteru. Dzięki temu od razu wczuwamy się w atmosferę tajemniczości i mistycyzmu, którą niosą ze sobą wszystkie wydarzenia na planetoidzie.

Sama Katedra w opowiadaniu nie jest tylko świątynią. Choć przyciąga ludzi, którzy szukają doświadczenia mistycznego czy uzdrowienia, nie spełnia tradycyjnej roli budowli sakralnej. Jej architektoniczne cechy są tylko powierzchownym elementem. 

Tak naprawdę Katedra nie jest niezwykłą budowlą, lecz żywą strukturą, która wciąga w siebie nie tylko osoby, ale też czasy, w których się rozwija.

Po śmierci architekta, Katedra nie przestaje rosnąć, podobnie jak Sagrada Familia, która po śmierci Gaudiego wciąż jest budowana. Istnieje między tymi dwoma katedrami paralela, której nie można zignorować.

Ostatecznie Katedra w opowiadaniu staje się miejscem, które nie tylko uzdrawia, ale także przekształca i kontroluje tych, którzy się do niej zbliżą. Jest to przestrzeń, która łączy naukowe podejście z mistycznymi doświadczeniami, zacierając granicę między tymi dwoma światami. 

Kiedy Pierre Lavone zaczyna odkrywać, że żywokryst, z którego zbudowana jest katedra, rozrasta się i wpływa na każdego, kto wejdzie w jej obręb, dostrzega, że to nie tylko budowla, ale żywy organizm.

A to oznacza, że każde spotkanie z tym miejscem może zmienić nie tylko ciała, ale i umysły tych, którzy się w nim znajdą.

Katedra to opowiadanie, które prowadzi do głębokiej refleksji nad naturą religii, nauki i człowieka. Na planetoidzie Róg, w cieniu Katedry, zmieniają się nie tylko ludzkie losy, ale i sposób postrzegania świata, w którym żyjemy.

O co chodzi w Katedrze?

Opowiadanie Jacka Dukaja Katedra porusza wiele ważnych tematów dotyczących zarówno religii, jak i nauki, pokazując, jak te dwa światy mogą współistnieć, ale także prowadzić do trudnych pytań o granice poznania. 

Autor zmusza nas do zastanowienia się nad doświadczeniem sacrum i mistycyzmu w czasach, gdy technologia sięga coraz dalej – w tym przypadku, aż do podróży międzygwiezdnych.

Centralnym punktem fabuły jest Katedra na planetoidzie Róg, która nie jest zwykłą budowlą, ale żywym organizmem o niemal boskich właściwościach.

Katedra wciąga w siebie ludzi, uzdrawia ich, ale także uzależnia i zmienia ich w sposób, którego nie da się do końca wyjaśnić. 

Jest symbolem tajemnicy, która wymyka się zarówno ludzkiej nauce, jak i religijnemu rozumieniu świata.

W Katedrze Dukaj stawia pytania o możliwość zrozumienia i rozpoznania wytworów cywilizacji innych niż ludzka.

Kiedy ksiądz Pierre Lavone przybywa na planetoidę Róg, by zbadać cuda związane z Izmirem Predu, nie tylko wchodzi w przestrzeń, w której religia spotyka się z nauką, ale także staje przed wyzwaniem zrozumienia czegoś, co wykracza poza ludzkie doświadczenie. 

Katedra, zbudowana z żywokrystu (organicznego materiału), sprawia, że Lavone musi zmierzyć się z pytaniem, czy to, co ma charakter religijny, jest naprawdę boskie, czy może to tylko produkt obcej cywilizacji.

W opowiadaniu pojawia się więc pytanie o to, jak człowiek może rozpoznać inteligencję obcych cywilizacji – czy w obliczu cudów i mistycznych wydarzeń należy je traktować jako przeznaczenie, czy może są one efektem technologii, której nie jesteśmy w stanie pojąć. 

W tej samej koncepcji pojawia się także rola Kościoła, który musi podjąć decyzję, czy to, co dzieje się na planetoidzie, jest dowodem na boską interwencję, czy może nie można tego wyjaśnić w tradycyjnych religijnych kategoriach.

Katedra staje się więc punktem styku dla sacrum i technologii, gdzie zarówno wiara, jak i nauka muszą stawić czoła tajemnicy.

Dukaj porusza również temat uzależnienia od Katedry – ludzie, którzy trafiają w jej krąg, nie potrafią się od niej uwolnić. To kolejna warstwa zagadnienia: czy cud jest naprawdę zbawieniem, jeśli prowadzi do uzależnienia? Czy można w pełni zrozumieć fenomen Katedry, jeśli nie jesteśmy w stanie oprzeć się jej wpływowi?

Na końcu pojawia się jeszcze jeden ważny temat: samo życie Katedry, jej rozwój i zmiany. Katedra nie jest statyczna, tylko ciągle się przekształca i rośnie, co prowadzi do pytań o to, jak my, ludzie, rozumiemy życie i tworzenie w kontekście technologii i religii. Czy to, co rośnie i żyje, ma prawo być uznawane za boskie dzieło?

Matura język polski — darmowe próbki notatek i pełny pakiet

Z wielką przyjemnością zachęcam wszystkich zainteresowanych do pobrania zupełnie darmowych próbek notatek do matury z języka polskiego dostępnych na naszej stronie w zakładce Darmowe materiały.

Nasze opracowania są starannie przygotowane i stanowią doskonałe narzędzie do przygotowań przed egzaminem maturalnym.

Chcesz otrzymać darmowy dysk z ponad 30 plikami PDF do matury? – podbijaj śmiało w wiadomości prywatnej na INSTAGRAMIE.

Dla tych, którzy są zdecydowani i chcą mieć pełen dostęp do naszych materiałów, serdecznie zapraszamy do odwiedzenia naszego sklepu.

Tam można nabyć pełne opracowania i kompleksowe notatki do matury z polskiego PDF, a cena za jedno opracowanie wynosi zaledwie około 60 groszy.

To wyjątkowo korzystna oferta, która umożliwia zdobycie cennych materiałów edukacyjnych za niewielką opłatą.

Piszesz maturę w maju? Wszystko co musisz umieć na maturę z polskiego + plan nauki na 20 dni!

Stworzyłem notatki do matury z polskiego, dzięki którym nauczysz się na spokojnie do egzaminu, sam zdałem pisemny na 77% i ustny na 95%. Całym pakiecie znajdziesz WSZYSTKIE lektury (w PDF – ładnie opracowane graficznie), pojęcia, omówienie epok, przykładowe prace pisemne, rozwiązane arkusze.